جنگ نابرابر انسان و حیوان

نویسنده: سید نجم الدین دانیالی

چرا علیه گاو ‌بازی نوشتیم!؟
    یكی از خوانندگان ماهنامه متاثر از پخش تلویزیونی گاوبازی از صدا و سیمای كشورمان، نوشته‌ای احساسی به نقل از یك گاو قربانی با نثری پرسوز و گداز روایت كرده است كه اگرچه برخی از جملات آن با عرف نوشتار مطبوعاتی سازگار نبوده و تلخیص شده است، اما به احترام احساس تعلق خاطر وی به رعایت حقوق حیوانات- فارغ از هر گونه قضاوت و دخل و تصرف بیشتر- اقدام به چاپ آن در این شماره نموده‌ایم.
    شادروان دكتر علی شریعتی جمله‌ای ماندگار دارد با این مضمون كه «انسان، صفتی برای آدمی شمرده می‌شود، نه مترادف بامعنی آن!» در واقع به بیان دیگر، انسان‌ها به واسطه ادعای برخورداری از عقل و درك بشری، متمایز از حیوانات وحشی و حتی اهلی هستند، اما برخی از همین انسان‌ها در قماش انسان به معنای عام آن قرار نمی‌گیرند و حتی روی برخی از جانداران وحشی را كه خشونت در قاموس ذات غریزی و طبیعی آنها نهفته است سفید می‌كنند! ماهنامه «دام، كشت و صنعت» اگرچه در اصل به منزله‌ی تریبون كشاورزی و صنایع غذایی است، اما به دنبال تماس برخی خوانندگان كه ماهنامه را حامی حیوانات نیز می‌دانند؛ پخش صحنه‌های مشمئزكننده گاوبازی از تلویزیون (به گزارش كامران نجف‌زاده مجری سابق20:30 و اخیرا مقیم خارج) را بهانه كرد تا در كنار نامه احساسی یكی از خوانندگان ماهنامه به نام سید نجم‌الدین دانیالی (فرهنگی بازنشسته) كه مطلبی را از زبان فرضی یك گاو قربانی روایت كرده، مطلبی دیگر از فضای مجازی اینترنت را برگزیند كه در آن مشخص می‌گردد یكی از تولیدكنندگان نوشیدنی حرام آبجو نیز حامی اصلی تفریح كثیف و خشونت‌پرور گاوبازی است!
     تحریریه «دام، كشت و صنعت»
    
    تولیدكننده نوشابه الكلی، حامی كثیف‌ترین تفریح دنیا!
    همانطور كه میدونین گاوبازی یكی از تفریحات بخشی از مردم اسپانیا و یكی از به اصطلاح جاذبه‌های توریستی اون كشوره! خوشحالم به اطلاعتون برسونم كه بر اساس خبر منتشر شده در ایسنا، تلویزیون‌های اسپانیا از پخش مستقیم گاوبازی خودداری كردند كه شدیدا هم مورد حمله قرار گرفتند!
    گوساله‌ نر آماده رفتن به زمین گاوبازیست كه هنوز مورد آزار و اذیت قرار نگرفته. برخلاف تبلیغات گاوبازان، گوساله نر اصولا آرام و ساكته و فقط زمانی عكس‌العمل نشون میده كه می‌خواهد از خودش دفاع كنه. قبل از اینكه وارد زمین گاوبازی بشه، آن را در یك سلول كوچك و تاریك، بدون آب و غذا نگهداری می‌كنند. این عمل سیستم عصبی‌اش را به هم می‌ریزد. درست قبل از ورود به زمین، به گوساله افسار می‌بندند و اون شروع می‌كنه به تقلا كردن جهت آزادی...!
    اسب‌ها هم به نوعی قربانیان گاوبازی هستند. به آنها چشم‌بند می‌زنند كه نتوانند حركت كنند. این اسب‌ها عادت دارند كه گوساله را برای جنگیدن تحریك كنند. یك یا دو مرد هم بر پشت اسب، سوار و شروع به فرو كردن نیزه‌های تیز به كمر و شانه‌های گوساله می‌كنند..!
    این اسب‌ها هم با اینكه به وسیله سپرهای مخصوصی پوشیده شده‌اند، ولی اكثرا توسط گوساله زخمی می‌شوند و گاهی در همان زمین گاوبازی كشته می‌شوند.
    اسب‌سوار به طور مرتب نیزه خودش را به كمر و شانه‌های گوساله فرو می‌كند و باعث سوراخ شدن عضله و پارگی تاندون‌ها می‌شود. این عمل كه با خونریزی شدید همراه است، باعث عصبانی‌تر شدن گوساله و دفاع بیشتر می‌‌شود!
    زخم‌ها و خونریزی‌ها واقعا غیرقابل تحمل هستند و با قاطعیت فلسفه یك جنگ برابر بین انسان و حیوان را رد می‌كنند....
    مردهای پیاده كه آماده جنگ نابرابر هستند در پشت تابلوهای تبلیغاتی پناه می‌گیرند تا جدال بین مرد اسب‌سوار و گوساله به تضعیف گوساله منجر شود. آنها همیشه آماده فرار به پشت تابلوهای تبلیغاتی هستند (در این عكس به خوبی تبلیغ شركت آبجوسازی Corona به مدیریت Anheuser-Busch (كه اسپانسر این مبارزه ناعادلانه و یكطرفه هست را می‌بینید).
    با رفتن خون بسیار از بدن گوساله و خستگی آن، قاتلین از مخفیگاهشان بیرون می‌آیند و با نیزه‌هاشان به سمت قربانی حمله ور می‌شوند.
    در واقع شركت Corona از سیستمی حمایت می‌كند كه حامی قتلی بدین شكل و شمایل و فعالیتی غیرقانونی است و در تمام دنیا از جمله آمریكا مورد نقد قرار می‌گیرد و در جرگه كثیف‌ترین تفریحات شناخته قرار دارد!
    تعدد نیزه و خنجرها باعث شدت آسیب‌دیدگی عضلات كمر، شانه و گردن گوساله می‌شود و گوساله را در حالت شوك، بیحالی و زاری قرار می‌دهد.
    هر چه بر تعداد نیزه‌ها افزوده می‌شود، خون بیشتری از حیوان بیچاره فوران می‌كند و باعث ضعف بیشترش می‌شود. هر چند هنوز به سختی قادر به حركت و بالا گرفتن سرش هست، ولی دیگر قدرت دفاع را از دست می‌دهد.
    در این مقطع، نمایش قاتلین كه اعتقاد واهی به نبرد برابر دارند، در برابر حیوان ناتوان شروع می‌شود! از پشت مخفیگاه‌ها بیرون می‌آیند و احساس قدرت هم می‌كنند!
    قاتل اصلی پارچه را در جلوی صورت گوساله می‌گیرد و شمشیر خودش را تا انتها در بدن گوساله فرو می‌كند. اگرچه آنها باور دارند وقتی شمشیر در قلب گوساله فرو می‌رود باعث كمتر زجر كشیدن و مردن ناگهانی‌اش می‌شوند، ولی گوساله باید خیلی خوش‌شانس باشد تا این اتفاق بیفتد. در بیشتر از 90 درصد مبارزه‌ها (قتل‌ها) نیزه به احشای داخل شكم گوساله فرو می‌رود كه این را می‌‌توان از فریاد دردی كه از دهانش بیرون می‌آید، فهمید....! گوساله قدرت حركت را از دست می‌دهد و به زمین می‌خورد... در این لحظه «تیر خلاص زن» از پشت خنجری را پشت سر گوساله وارد می‌كند و نخاع آن را قطع می‌كند....!
    گرچه گوساله دیگه قادر به حركت نیست،ولی همچنان زنده و هوشیار است....!
    لاشه گوساله توسط اسبی به دور زمین كشیده می‌شود تا همه تماشاچی‌ها لذت وافر ببرند....!
    همین طور كه در تصویر می‌بینید، خنجری كه نخاع حیوان بیچاره را قطع كرده، داخل لیوان آب جو شركت Corona قرار دارد. جالب‌تر اینكه آقای Anheuser-Busch تولیدكننده آبجو Budweiser Beer و سهامدار اصلی شركت Corona مدیر یك پارك آبی حیات وحش است و ادعا می‌كند كه به مراقبت از حیوانات و جلوگیری از انقراض آنها كمك می‌كند!
    Anheuser-Busch درخواست‌های مكرر قطع كمك به گاوبازی را رد كرده و این كار را دارد در آمریكا و كانادا هم به عنوان یك سنت اسپانیایی رواج می‌دهد.
    ای گاوباز، ای نامرد، چرا مرا می‌كشی؟!
    ای گاوباز! مرحله‌ی اول سوار بر اسب به سمت من می‌آیی، اسبی كه چشمش را بسته‌ای، چرا كه از انصاف بیدار و بكر حیوان هم وحشت داری!
    تا بالاتر از قد من گاو، اسبت را زره فولادی پوشانده‌ای كه من نتوانم با سر و شاخم اسبت را بیندازم تا بتوانم به حسابت برسم!
    از دور نیزه‌ات را بر دوشم فرو می‌كنی ! و هی فشار می‌دهی كه رگ‌هایم بریده شوند و خونم بریزد و بی‌حال و بی‌حال‌تر گردم!
    ای گاوبازهای مرحله دوم كه دسته‌جمعی با پارچه‌های قرمز به سمت من می‌آیید و از دور و بر احاطه‌ام می‌كنید، پارچه را جلو می‌گیرید كه سر و شاخم را به پارچه بزنم و مرا مدام فریب و بازی می‌دهید، مرا مسخره‌ می‌كنید تا تعدادی عاشق «وحشی صفتی»! یا تعدادی بی‌خبر به نام تماشاچی ببینند و لذت ببرند! و در كنارش نیزه‌های كوتاه را بر دوشم نشانده و بر جای می‌گذارید. من هم كه زخمی‌ام و از دوشم، خون فوران می‌كند‌، من كه خونم ریخته و می‌ریزد، من كه ناخوشم، من كه نیاز به دارو، پزشك و كمك دارم!
    ای بیماران روانی!شما من مریض را به مسخرگی،بازی می‌دهید تا كاملا خسته‌ام نمایید،
    اُف برغیرت و فهم و ارج شما!
    و بالاخره ای ماتادور! ای گاوباز مرحله سوم و ای سركرده‌ی گاوبازها، ای سرهنگ و سرلشكر گاوبازها و ای رئیس...!
    به سمت من می‌آیی، در حالی كه در اطرافم پنج شش گاوباز، به اندازه‌ی كافی نیرویم را گرفته‌اند، به سمت من می‌آیی كه شیرتر از بقیه فریبم دهی و آن شمشیر ظلم و ستم را بر مغزم فرو نمایی كه حیاتم تمام شود!
    و باز این كار وحشیانه‌ات را در جلوی تعدادی انسان‌نما به نام تماشاچی تكرار می‌كنی!
    خوب دیگر كار من تمام است و می‌افتم!
    آنگاه به پشت ارابه‌ام می‌بندی و مرا روی زمین می‌كشی!
    ای بی‌رحم‌ها، این چه انسانیتی است! شما تا چه اندازه وحشی هستید و چقدر وحشی‌گری دارید!
    در حالی كه هنوز جان دارم و در اقیانوس درد غرق می‌باشم، باز ماتادور بی‌رحم زنده‌زنده مثله‌ام می‌كند و گوش و دم مرا جهت یادگاری و قهرمان بازی‌اش می‌برد!
    اف بر قهرمانی شما!
    این دگر چه وحشی‌گری است، شما را به خدا تمام كنید، تمام كنید تا كوه‌ها از درد و رنج منفجر نشده‌اند،
    تمام كنید تا یخ و برف‌ها از درد به آب تبدیل نشده‌اند،
    تمام كنید تا دل زمین از درد آتشفشان نكرده است،
    شما را به خدا این گونه ظلم‌ها را تمام كنید!
    1- هر یك از شما انسان‌ها مدیون من، اجداد و اسلاف خادم من هستید و خواهید بود.
    حتی یادم می‌آید، تویی كه شمشیر آخر را بر مغزم فرو بردی بارها و بارها از شیر و گوشت خانواده‌ام ارتزاق نموده و این گونه قوی پنجه شده‌ای، پس اگر مختصری راه مردانگی بلدی، دیگر ما را به این شكل عذاب نده!
    2- در دیاری به نام ایران بزرگ كه روزگاری در اوج مدنیت و انسانیت بوده و فرمانده فاتح‌اش نیز بر لشگریان مغلوب ستم روا نمی‌داشت، رسمی بسیار پسندیده بوده كه حال نمی‌دانم هنوز وجود دارد یا نه،
    و آن احترام (نان و نمك و هم سفره بودن و خدمت) بود.
    بدین صورت كه اگر كسی نان و نمك دیگری را می‌چشید یا خدمتی از وی می‌دید، همیشه خویش را از راه مردانگی مدیون و بدهكار او می‌دانست و این امر را (نمك‌شناسی) نامیده بودند.
    و حال توجه ماتادورها و تماشاچیان امر گاوبازی را بدان صفت ایرانیان جلب می‌كنم.
    3- از تماشاچیان گاوبازی درخواست و استدعا دارم كه با تهیه بلیت و حضور در صحنه گاوبازی این بشر دوپا را بیش از این تشویق به خروج از مرز انسانیت ننمایند، شاید روزی بدعت‌ها از روی جهان برداشته شود.
    نشان دادن جلوه‌های گاوبازی با فیلم و عكس و تلویزیون به اطفال معصوم، واقعا جنایتی بدتر از كشتن و كشتار ما گاوهاست.
    خواهشمند است كه هیچ زمانی، روح و دل و چشم و عقل اطفال معصوم را با دیدن این صحنه‌ها، آزرده ننمایید.
    
    خنجری كه نخاع حیوان بیچاره را قطع كرده، داخل لیوان آب جو شركت Corona قرار دارد
    
    شما اسم خودتان را انسان گذاشته‌اید!؟